Om René Lacoste

renelacosteRené Lacoste var i siste halvdel av 1920-tallet verdens beste tennisspiller. Han vant Wimbledon i 1925 og 1928, French Open i 1925, 1927 og 1929, og US Open i 1926 og 1927. Han var den sentrale spilleren på det franske Davis Cup-laget som i 1927 ble de første som klarte å frarøve amerikanerne Davis Cup-troféet. Og det var i forbindelse med en Davis Cup-turnering at René Lacostes navn først ble forbundet med en krokodille. Han inngikk et veddemål med sin trener om at han skulle vinne en viktig kamp. Klarte han det, skulle treneren kjøpe en koffert i krokodilleskinn som Lacoste hadde svært lyst på.

René Lacoste tapte kampen og fikk ikke kofferten. En amerikansk journalist som hadde hørt om veddemålet brukte imidlertid historien som et poeng i sin reportasje fra kampen. Han skrev at Lacoste bare måtte glemme kofferten, til tross for at han spilte som ”an alligator”. Det var det som skulle til for at Lacoste så vel i pressen som på folkemunne fikk tilnavnet ”The Alligator”. Etter en tid fikk René Lacoste brodert en krokodille på brystlommen på den hvite blazeren sin. LACOSTE-logoen var skapt.

På 1920-tallet ble tennis spilt i tradisjonelle hvite bomullsskjorter med lange ermer – stivete og med snipp og mansjetter. I 1927 fikk René Lacoste til eget bruk laget seg noen tennisskjorter i lett bomullsjersey, med korte ermer og ribbestrikket krave – en revolusjon. I 1933 gikk han sammen med André Gillier, eieren av den største strikkevarefabrikken i Frankrike, og dannet et selskap som startet masseproduksjon av «poloskjortene». Plaggene fikk selvsagt krokodillen brodert på brystet, og det var første gang noensinne at et varemerke var synlig på utsiden av et klesplagg.

I 2010 er LACOSTEs klær og øvrige produkter å få kjøpt i 113 land over hele verden, og på verdensbasis omsettes det i dag et LACOSTE-produkt annethvert sekund døgnet rundt.